Šargarepa

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

raw-carrots
         Kada sam prošle nedelje, na Facebook stranici Pitajte Nutricionistu, sa vama podelila sliku moje užine uz linkove ka tekstovima o namirnicama koje sam koristila, shvatila sam da još uvek nismo pričali o šargarepi, i da tu grešku moram što pre da ispravim. Moguće je da sam šargarepu zaobišla jer mislim da je svi uvek imamo u kući, i koristimo bar na neki način, ali svakako nije loše da vas podsetim da je koristite češće, jer je zaista veoma hranljiva i korisna.

Hrskava i ukusna, šargarepa se  koristi u ishrani širom sveta, a potiče upravo iz Evrope u kojoj se najviše uzgaja i koristi. Njen dalji i sitniji rođaki ljubičaste boje, gajio se od davnina u Aziji i Bliskom Istoku ali se kasnije i na tim prostorima pojavila narandžasta šargarepa kakvu danas koristimo. Veoma je bogata vitaminima i mineralima, kao i fitohemikalijama, i odlična je za ishranu svih kategorija zdravih ljudi, ao i za većinu dijetoterapija.

  • Šargarepa ima 41kcal u 100g sveže namirnice, bogata je biljnim vlaknima, i veoma je ukusna. Odlična je za sve koji žele da se hrane zdravo, ali oni koji moraju da vode računa o unosu ugljenih hidrata moraju malo pažljivije da je koriste. Spada u namirnice sa visokim glikemijskim indeksom.
  • Šargarepa je sigurno svima poznata kao najbolji izvor karotena i vitamina A. 100g sveže šargarepe sadrži 8285 µg beta karotena i 16706 IU vitamina A. Mislim da nema potrebe da naglašavam koliko su ove zaštitne materije važne za zdravlje kože, slizokože i očiju. Takože, ovi sastojci su važni i za pravilan rast i razvoj, kao i za sprematogenezu.
  • Šargarepa sadrži i falkarinol, veoma važan antioksidans za prevenciju malignih bolesti. Istraživanja na laboratorijskim životinjama su pokazala da uništava prekancerozne ćelije u tumorima.
  • Sveža šargarepa je odličan izvor vitamina C, još jednog važnog antioksidansa, ali ako koristimo šargarepu zbog ovog vitamina, najbolje je da je koristimo u svežem stanju.
  • Šargarepa sadrži i folnu kiselinu, piridoksin, tiamin i pantotensku kiselinu.
  • Pored vitamina, šargarepa sadrži i minerale, i to bakar, kalcijum, kalijum, mangan i fosfor.

Šargarepa nam je dostupna tokom cele godine. Uvek kupujte manju i svetliju, i izbegavajte veliku šargarepu koja pri vrhu, blizu listova ima malo zelene boje. Ovakva šargarepa nije štetna, ali je značajno tvrđa i nema tako lep ukus kao mlada. Od šargarepe možete praviti sok, mnoga jela, salate, a najlepše je prosto je oprati, oljuštiti i grickati. Ipak, da bi se neke fitohemikalije najbolje iskoristile, mora se termički obraditi bar par minuta. Ja šargarepu dodajem u skoro svako jelo, a ako vi imate neki zanimljiv recept za neko jelo ili salatu od šargarepe, bilo bi lepo da ga podelite sa nama.
mrkva

Tags: , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment