Pomorandže

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

pomorandže
              Ako me pitate koje od citrusnog voća najviše volim, odgovor bi bio “Grejp! Ne, mandarine! Joooj, ne, ipak pomorandže! Mada ipak možda grejp.”. Ne mogu da se odliučim, sve ih rado jedem i rado cedim. Danas pričamo o pomorandžama, sočnim, slatkim i hranljivim vitaminskim lopticama.

Pomorandže Citrus sinensis L pripadaju porodici Rutaceae, i dolaze nam iz toplijih krajeva. Narandže su plod malog drveta koje podseća na žbun i ima male cvetove koji divno mirišu. Ima narandžastu ili žutu gorku koru punu eteričnih ulja, i sočno hranljivo “meso”.

  • Pomorandža ima malo kalorija, svega 63kcal u 100g, a izuzetno je bogata hranljivim materijama i biljnim vlaknima. Jedno od biljnih vlakana koje pomorandža sadrži je pektin, izuzetno koristan prirodni laksativ koji utiče i naregulaciju nivoa holesterola u krvi.
  • Kao i ostali citrusi, i pomorandža je odličan izvor vitamina C. Više puta smo pominjali ovaj vitamin, ali moram da vas podsetim da je vitamin C moćan antioksidans koji nas tokom zimskih meseci može zaštiti od mnogih bolesti.
  • Pomorandža sadrži i mnoge fitohemikalije (flavonoide), i to hesperetin, naringin i naringenin. Naringenin je takođe moćan antioksidans koji stimuliše imuni odgovor i deluje anti inflamatorno. Neka istraživanja su pokazala da ovaj flavonoid umanjuje oštećenja na DNK koja izaziva oksidativni stres.
  • Pomorandža sadrži i značajne količine vitamina A, kao i drugih flavonoida ( α i β- karoten, β-kriptoksantin, zeaksantin i lutein). Dobar je izvor i bitamina B kompleksa, i to tiamina, piridoksina i folata.
  • Odličan je izvor i minerala, naročito kalijuma i kalcijuma. I o kalijumu smo govorili mnogo puta, ali moram da vas podsetim da je veoma važan za rad srca i regluaciju krvnog prtiska.

sok

Svi ovi korisni sastojci smanjuju rizik od nastanka kancera, gojaznosti, artritisa i kardiovaskularnih bolesti, pa je tako pomorandža voćka koju nikako ne smete zaboraviti ili zaobići. Mnogo puta sam i sama isticala da je mnogo korisnije pojesti voćku, nego je iscediti da bi popili malo soka. Ovo se odnosilo upravo na pomorandžu, naročito zato što sadrži toliko korisnih vlakana. Ukoliko nam vlakna nisu naročito važna, i ovo voće ili sok želimo da unesemo zbog vitamina i minerala, situacija je potpuno drugačija. Da, sok od narandže sadrži šećere, ali ne i biljna vlakna da ih koliko toliko kontrolišu, međutim, ako želimo da unesemo flavonoide i ostale važne antioksidanse, možda je sok bolji izbor. Iako je u sokovima sadržaj flavonoida manji, oni koje nalazimo u soku od narandže se mnogo brže, lakše i bolje iskorišćavaju od onih koje imamo u svežoj narandži.

Bez obzira da li želite da unesete vitamine, minerale, antioksidanse, ili možda biljna vlakna, nikako ne zaboravite na ovu ukusnu i sočnu voćku. Oljuštite ili iscedite, i servirajte sebi zdravu užinu ili napitak.

Energetska i nutritivna vrednost na 100 g.

Nutrijent

Jedinica mere

Količina

Energetska vrednost

kcal

63

Masti

g

0,30

Ugljeni hidrati

g

15,50

Biljna vlakna

g

4,50

Belančevine

g

1,30

Vitamini

Vitamin A

μg

250,00

Vitamin D

μg

0,00

Vitamin E

mg

0,00

Vitamin K

μg

0,00

Vitamin C

mg

71,00

Vitamin B6

mg

0,09

Vitamin B12

μg

0,00

Tiamin

mg

0,10

Riboflavin

mg

0,05

Niacin

mg

0,50

Pantotenska kiselina

mg

0,33

Minerali

Kalijum

mg

196,00

Kalcijum

mg

70,00

Fosfor

mg

22,00

Magnezijum

mg

14,00

Gvožđe

mg

0,80

Cink

mg

0,11

Bakar

mg

0,06

Mangan

mg

0,00

Selen

μg

0,70

 

Tags: , , , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment