Pomorandže

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

orange-15047_960_720

 

Trenutno sam u citrusnoj fazi, i ne mogu da zamislim dan bez bar jedne voćke iz ove grupe, ili bar divnog sveže ceđenog soka. Zbog toga vas danas podsećam na sočnu pomorandžu, bogatu vitaminima, mineralima i biljnim vlaknima.

Pomorandže Citrus sinensis L pripadaju porodici Rutaceae, i dolaze nam iz toplijih krajeva. Narandže su plod malog drveta koje podseća na žbun i ima male cvetove koji divno mirišu. Ima narandžastu ili žutu gorku koru punu eteričnih ulja, i sočno hranljivo “meso”.

  • Pomorandža ima malo kalorija, svega 63kcal u 100g, a izuzetno je bogata hranljivim materijama i biljnim vlaknima. Jedno od biljnih vlakana koje pomorandža sadrži je pektin, izuzetno koristan prirodni laksativ koji utiče i naregulaciju nivoa holesterola u krvi.
  • Kao i ostali citrusi, i pomorandža je odličan izvor vitamina C. Više puta smo pominjali ovaj vitamin, ali moram da vas podsetim da je vitamin C moćan antioksidans koji nas tokom zimskih meseci može zaštiti od mnogih bolesti.
  • Pomorandža sadrži i mnoge fitohemikalije (flavonoide), i to hesperetin, naringin i naringenin. Naringenin je takođe moćan antioksidans koji stimuliše imuni odgovor i deluje anti inflamatorno. Neka istraživanja su pokazala da ovaj flavonoid umanjuje oštećenja na DNK koja izaziva oksidativni stres.
  • Pomorandža sadrži i značajne količine vitamina A, kao i drugih flavonoida ( α i β- karoten, β-kriptoksantin, zeaksantin i lutein). Dobar je izvor i bitamina B kompleksa, i to tiamina, piridoksina i folata.
  • Odličan je izvor i minerala, naročito kalijuma i kalcijuma. I o kalijumu smo govorili mnogo puta, ali moram da vas podsetim da je veoma važan za rad srca i regluaciju krvnog prtiska.

sok

Svi ovi korisni sastojci smanjuju rizik od nastanka kancera, gojaznosti, artritisa i kardiovaskularnih bolesti, pa je tako pomorandža voćka koju nikako ne smete zaboraviti ili zaobići. Mnogo puta sam i sama isticala da je mnogo korisnije pojesti voćku, nego je iscediti da bi popili malo soka. Ovo se odnosilo upravo na pomorandžu, naročito zato što sadrži toliko korisnih vlakana. Ukoliko nam vlakna nisu naročito važna, i ovo voće ili sok želimo da unesemo zbog vitamina i minerala, situacija je potpuno drugačija. Da, sok od narandže sadrži šećere, ali ne i biljna vlakna da ih koliko toliko kontrolišu, međutim, ako želimo da unesemo flavonoide i ostale važne antioksidanse, možda je sok bolji izbor. Iako je u sokovima sadržaj flavonoida manji, oni koje nalazimo u soku od narandže se mnogo brže, lakše i bolje girl-714212_640iskorišćavaju od onih koje imamo u svežoj narandži.

Bez obzira da li želite da unesete vitamine, minerale, antioksidanse, ili možda biljna vlakna, nikako ne zaboravite na ovu ukusnu i sočnu voćku. Oljuštite ili iscedite, i servirajte sebi zdravu užinu ili napitak.

 

Tags: , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment