Paradajz

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 

          Danas pričamo o paradajzu, namirnici koju sigurno skoro svi vole i koja nas sve asocira na leto. Meni je zaista omiljeno povrće za salatu, priznajem , i zbog toga što se najlakše i najbrže sprema, a li najviše zbog toga što je prava riznica zdravih i korisnih sastojaka. Sada nam je dostupan tokom cele godine, ali složićete se da je samo tokom leta zaista ukusan i sočan, obzirom da na pijace stiže iz bašti, a ne iz uvoza.

Paradajz je poreklom iz Centralne Amerike, uzgajali su ga Asteci a u Evropu su ga doneli španski istraživači, i vrlo brzo je zauzeo veoma važno mesto u ishrani ljudi.

Ja ne mogu da zamislim dan bez paradajza, a evo i zašto:

 

  • Paradajz ima malo kalorija, samo 18kcal na 100g, a ima odličnu zasićujuću moć. Osim toga, veoma je bogat izuzetno korisnim hranljivim sastojcima, naročitom onim koji štite naš organizam od negativnih uticaja sredine.
  • Likopen, koji smo već pominjali u priči o lubenici, nalazi se u svim sortama paradajza. Zajedno sa ostalim karotenoidima koje ovo povrće takođe sadrži, štiti organizam od slobodnih radikala, a posebno je značajan u zaštiti od UV zračenja. Ovo je jedan od razloga zbog kojih je paradajz svakodnevno na mom jelovniku. Izlaganje suncu je gotovo nemoguće izbeći, ali je moguće zaštiti se na pravi način.
  • Paradajz, pored likopena, sadrži i vitamin A, zeaksantin, lutein, koji takođe štite organizam od slobodnih radikala, a odgovorni su za očuvanje vida, kože i kostiju.
  • Takođe, paradjz ima visok sadržaj vitamina C, čak 13mg na 100g namirnice.
  • Važno je pomenuti i visok sadžaj kalijuma (K), 100g paradajza sadrži 237mg kalijuma a samo 5mg natrijuma. Zahvaljujući ovom mineralu, paradajz je veoma važan u ishrani hipertoničara i trudnica koje moraju da kontrolišu svoj krvni pritisak, i preveniraju eventualnu pojavu eklampsije. U letnjim mesecima, sok od paradajza je zaista dobar način da se ovaj mineral nadoknadi kada dođe do dehidracije.

 

Ako paradajz jedete uglavnom zbog likopena, onda ga slobodno možete i termički obrađivati, jer se na taj način njegova koncentracija i iskoristljivost povećava. Ja preporučujem da ga jedete presnog, pa napravite sebi salatu sa dosta paradajza, pred nama su vreli i sunčani dani.

 

 

Nutrijent

Jedinica mere

Količina u 100g namirnice

 

 

 

 

 

Voda

g

94.52

 

 

Energetska vrednost

kcal

18

 

 

Proteini

g

0.88

 

 

Masti

g

0.20

 

 

Ugljeni hidrati

g

3.89

 

 

Vlakna

g

1.2

 

 

Minerali

 

 

Calcium, Ca

mg

10

 

 

Gvožđe, Fe

mg

0.27

 

 

Magnezijum, Mg

mg

11

 

 

Fosfor, P

mg

24

 

 

Kalijum, K

mg

237

 

 

Natrijum, Na

mg

5

 

 

Cink, Zn

mg

0.17

 

 

Vitamini

 

 

Thiamin

mg

13.7

 

Riboflavin

mg

0.037

 

Niacin

mg

0.019

 

Vitamin B-6

mg

0.080

 

Vitamin A, IU

IU

833

 

Vitamin E

mg

0.54

 

 

 

 

 

 

 

 

* Izvor podataka: National Nutrient Database for Standard Reference

Release 25 Top of Form

 

Tags: , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment