Kajsija

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

Top-10-Apricots-producing-countries-in-the-world

                 Moja današnja užina i osveženje su sočne i mirisne kajsije, pasam odlučila da vas podsetim na ove zlatne darove leta koje je počelo. Zahvaljujući raznim načinima konzervisanja, kajsije su nam dostupne tokom čitave godine, ali su, naravno, najbolje sveže kajsije koje su nam tokom leta dostupne u tržnicama ili na pijacama. Kajsije potiču iz Kine, ali pošto su u Evropu stigle preko Jermenije, dobile su naziv Prunus Armenica. Plod kajsije je manje veličine, narandžaste boje, plišane kore i ukusnog mesa. Važno je naglasiti da je kajsija izuzetno bogata antioksidansima i fitonutrijentima, i da je veoma važna u prevenciji i lečenju mnogih bolesti.

  • Kajsija je jedan od darova leta sa malom energetskom a velikom nutritivnom vrednošću. Ima samo 50 kcal na 100g namirnice, glikemijski indeks 50 i glikemijsko punjenje 5.
  • Već sam rekla da je kajsija bogata antioksidansima, a posebno je dobar izvor vitamina A i C. Pored toga, odličan je izvor flavonoida i mnogih drugih antioksidanasa od kojih treba pomenuti kvercetin, proantocijanidine, katehine, epikatehine, galsku, ferulinsku i kafeinsku kiselinu.
  • Ukupni antioksidativni kapacitet kajsije je 1115 mmol/l na 100g namirnice, i to uglavnom zahvaljujući luteinu, zeaksantinu i beta kriptoksantinu. Svi pomenuti antioksidansi su veoma važni u borbi protiv slobodnih radikala i reaktivnih oblika kiseonika koji su odgovorni za strenje organizma, nastanak karcinoma i mnogih drugih bolesti.
  • Već sam pomenula katehine, veoma korisne fitonutrijente za koje ste verovatno čuli ako ste se raspitivali za koristi zelenog čaja. Jedna kajsija vam može obezbediti 4-5g katehina, a oni su veoma korisni i u zaštiti organizma od inflamacije. Katehini inhibiraju aktivaciju enzima ciklooksigenaze-2, i tako zaustavljaju proces nastanka inflamacije u organizmu.
  • Zeaksantin, još jedan koristan antioksidans, važan je i za zdravlje očiju, a naročito u prevenciji i lečenju staračke degeneracije makule.

 Važno:
Na ovim prostorima se često jedu sušene kajsije. Primetila sam i da, tokom zimskih meseci, mame ovu namirnicu uvode u ishranu odojčadi tako što prave kašu od kuvane sušene kajsije, pa bi bilo dobro da skrenem pažnju na to da se u sušenom voću, naročito onom koje kupujemo u tržnicama, može naći sumpor dioksid. Dodaje se voću pre sušenja, i služi za očuvanje boje sušenog voća, zbog čega sušene kajsije imaju onu lepu žutu boju, umesto tamno smeđe kakva bi zapravo bila. Sumpor dioksid je jedan od nutritivnih alergena, pa je važno naglasiti da je moguća alergijska reakcija nakon korišćenja ove namirnice, čak i kod onih koji nisu alergični na sveže kajsije.

Znam da će mnogi i ovog leta kuvati džem od kajsija, ali predlažem da možda ove godine napravite izuzetak, i svakog dana sebe počastite svežim kajsijama. Biće manje tegli u špajzu, ali ćete vi svakako biti mnogo zdraviji.
kajsija

Tags: , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment