Jabuka

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

apple-1327228-639x281

Jabuka je voće koje se najčešće i najviše koristi na ovim prostorima. Od jabuka se pravi mnogo ukusnih poslastica i napitaka, a mnogima je jabuka omiljena voćna užina. Veoma je zdrava, i baš kao što kaže ona čuveka izreka, jedna jabuka dnevno zaista može biti odličan saveznik u očuvanju zdravlja.

Jabuke potiču iz istočne Evrope i jugozapadne Azije, i rasprostranjene su po čitavom svetu. Vremenom je kultivisano mnogo različitih sorti ovog ukusnog voća, koje se međusobno razliku po boji, ukusu, ali i po sadržaju određenih zaštitnih materija. Slatkog su ukusa, hrskave i sočne, bele srži a crvene, žute ili zelene kore, sa raznim nijansama i kombinacijama boje (zlatni i crveni delišes, granny smith, jonagold, …) Da ne pričam mnogo o sortama, sigurna sam da se neki od vas u njih razumeju bolje od mene. U poslednje vreme, sve je više istraživanja u vezi sadržaja i vrsta polifenola koje jabuke sadrže, pa bi možda bilo zanimljivije da vam pričam o tome koliko su jabuke zdrave.

  • Jabuke imaju relativno nižu energetsku vrednost, oko 50kcal u 100g namirnice. Bogate su biljnim vlaknima, naročito pektinom, i odlične su za sve one koji su na redukcionoj dijeti, a koji žele da se zaslade.
  • Ono zbog čega su jabuke posebno zanimljive, je visok sadržaj antioksidanasa i polifenola (totalni antioksidativni kapacitet je 5900 TE). Jabuke sadrže kvercetin (najviše u kori), kempferol, mircetin, hlorogeničnu kiselinu (najviše u srži), crvene jabuke sadrže i antocijane, naročito ako je i srž blago obojena, epikatehin, … Zaista ih ima mnogo. Prilikom oštećenja jabuka, pod uticajem enzima polifenol oksidaze, dolazi do oksidacije polifenola, pa se sa jabukama mora pažljivo rukovati.
  • Jabuke su bogate vitaminom C i beta karotenom, a sadrže i vitamine B kompleksa, i to riboflavin, tiamin i piridoksin.
  • Određeni pozitivni uticaji korišćenja jabuke u ishrani, koje su u istraživanjima tek nedavno i otkriveni, takođe se tiču polifenola, ali ovog puta njihovog uticaja na varenje i iskorišćavanje uhljenih hidrata. Dakle, primećeno je da kvercetin i drugi polifenoli inhibiraju enzime (alfa amilaza i alfa glukozidaza), pa samim tim utiču na sporije i slabije razlaganje i resorbovanje ugljenih hidrata. Takođe, polifenoli podstiču pankreas da luči insulin i pomažu njegovo iskorišćavanje u organizmu, pa i na ovaj način sprečavaju visoku glikemiju i insulinemiju.
  • Jabuke sadrže i minerale, i to kalijum, fosfor i kalcijum.

apples-1325879-640x480

Ako želite da maksimalno iskoristite sve sastojke jabuke, uvek kupujte one koje nemaju oštećenja na kori i koje nisu udarane. Kupujte one sorte koje najviše volite, ali ne zaboravite da one crvene sadrže i antocijane. Tvrđe i kiselije sorte su pogodnije za pripremu poslastica. Zahvaljujući tome što se jabuke u odgovarajućim uslovima mogu dugo čuvati (3-4 meseca), dostupne su nam i van sezone. Jabuke je najbolje jesti sveže, i sa korom, a od njih se mogu praviti razne poslastice i sokovi. Kada jabuke koristite za pripremu salata, kako bi sprečili tamnjenje iseckanih jabuka, potopite ih u posudu sa hladom vodom u koju ste sipali kašiku limunovog soka. Takođe, ako volite da pravite sok od jabuke, ne zaboravite da je manje koristan od same voćke, i da se najviše gubi u sadržaju polifenola i vitamina. Naravno, ako imate sokovnik u koji možete ubaciti jabuke sa korom, i ako odmah popijete sok koji ste pravili, onda slobodno pravite sokove.

jabuka

Tags: , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment