Bundevino seme

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

close-up-2097_960_720

O bundevi smo pričali više puta, i pomenuli smo i bundevino seme, ali mislim da ove zdrave semenke zaslužuju svoj poseban tekst, pa ćemo danas pričati o njima. Ove ukusne semenke su veoma zdrave, i prava su riznica vitamina, minerala, antioksidanasa, amino i masnih kiselina. Bundeva pripada porodici Cucurbitaceae kao i tikvicekrastavacdinjalubenica, a u ishrani se najčešće koriste dve sorte bundeve-žuta bundeva i muskatna tikva. Bundeva je naše prostore je stigla iz Meksika, i ne samo da se koristi u ishrani ljudi, već je našla primenu i u prehrambenoj industriji. Osim što je veoma hranljiva, lako se vari i alergija na nju je retka. U ishrani se koristi njeno meso, semenke a ponekad i cvet biljke.Semenke bundeve su se oduvek koristile u ishrani, a u nekim delovima Evrope, bundeva se gajila uglavnom zbog proizvodnje ulja iz semenki. Da bi se dobile najbolje semenke, postrebno je da bundeva bude potpuno zrela. Semenke imaju belu ljusku, ovalnog su oblika i zelene su boje, i veoma su bogate hranljivim materijama.pumpkin-230865__180

  • Kao i sve semenke, i bundevino seme je odličan izvor energije (550kcal u 100g). Imaju dobru zasićujuću moć, a odličan su izvor vitamina, minerala i antioksidanasa.
  • Semenke su bogate energijom zahvaljujući mastima koje sadrže. Posebno su bogate mononezasićenim masnim kiselinama (oleinska kiselina) koje utiču na smanjenje LDL holesterola i povećanje HDL holesterola.
  • Bundevino seme je i dobar izvor proteina. 100g semenki obezbeđuje 30g proteina, a posebno su dobar izvor triptofana i glutaminske kiseline. Izvori triptofana su veoma važni za stvaranje serotonina i niacina u organizmu. Glutaminska kiselina omogućava stvaranje još jedne važne supstance u centralnom nervnom sistemu koja je zadužena za kontrolu stresa, gama amino butirične kiseline.
  • Odličan su izvor vitamin E, 100g semenki sadrži 35,10mg gama tokoferola što čak premašuje dnevne potrebe za ovim vitaminom. Vitamin E je moćan liposolubilni antioksidans koji štiti ćelije od štetnog uticaja slobodnih radikala i pomaže u zaštiti kože i sluzokože.
  • Dobar su izvor i vitamina B grupe, i to tiamina, riboflavina, niacina, pantotenske kiseline, piridoksina i folata. Svi ovi vitamini su veoma važni za mnoge metaboličke procese.
  • Semenke su važne i kao dobar izvor minerala, i to bakra, mangana, kalijuma, kalcijuma, gvožđa, magnezijuma, cinka i selena. Pinjoli i bundevino seme su najbolji izvori mangana među semenkama (sadrže 4543mg u 100g).

Bundevino seme nam je uvek dostupno, i gotovo svuda možete kupiti očišćeno seme, ili usoljene semenke za grickanje. Možete kupiti sirovo seme, pečeno seme, bez ljuske, potpuno je sve jedno, i možete ga koristiti u mnogim jelima i salatama. Ono što je po meni najbolja kombinacija je hleb bogat semenkama. Bez obzira da li kupujete gotov hleb sa dodatim semenkama (Carski, Manastirski hleb, …) ili ga pravite sami, upravo zahvaljujući semenkama, servirali ste sebi veoma zdrav obrok. Naravno, ako volite da ih grickate slobodno ih koristite kao užinu, a ja odoh da umesim hleb sa semenkama i pripremim sebi obroke za radnu nedelju.

Tags: , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment