Bundeva

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Namirnice

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jesen je odavno stigla, pa i prvi “vesnici” jeseni, pečena paprika i pita bundevara. O paprici smo već pričali, a danas ćemo da pomenemo i bundevu. Bundevu i jela od bundeve ljudi ili vole ili ne podnose, čini mi se da nema onih koji nisu ljubitelji ali mogu da je jedu. Iznenadim se kad neko kaže da mu smeta i sam miris ovog divnog povrća, prosto mi nije jasno kako nekome nije ukusna. Od bundeve se mogu napraviti mnoga ukusna jela,a našim prostorima se uglavnom koristi za pripremu poslastica, najčešće pite, i ponekad za čorbu ili potaž.
Bundeva pripada porodici Cucurbitaceae kao i tikvice, krastavac, dinja, lubenica, a u ishrani se najčešće koriste dve sorte bundeve-žuta bundeva i muskatna tikva. U razgovoru sa mamama oko uvođenja čvrste hrane, primetila sam da mnogi ne prave razliku između muskatne tikve i bundeve, pa evo kako ih možete razlikovati. Osim što se razlikuju po izgledu, i ukus im se malo razlikuje. Muskatna tikva je slađa od bundeve, i ima jaču aromu i nešto tvrđe meso od bundeve. Takođe, sadrži i nešto viđe vitamina od bundeve, ali su i jedna i druga podjednako hranljive.

bundeva

bundeva

muskatna tikva

muskatna tikva

 Bundeva je naše prostore je stigla iz Meksika, i ne samo da se koristi u ishrani ljudi, već je našla primenu i u prehrambenoj industriji. Osim što je veoma hranljiva, lako se vari i alergija na nju je retka. U ishrani se koristi njeno meso, semenke a ponekad i cvet biljke.

 

  • Kao i ostalo povrće iz porodice Cucuebitaceae, bundeva i muskatna tikva imaju malu energetsku vrednost. Bundeva ima 26kcal na 100g presne namirnice a muskatna tikva skoro dvostruko više, 45kcal na 100g. Obe namirnice imaju visok sadržaj biljnih vlakana, i to pektina i celuloze. Za razliku od mesa bundeve, semenke su prave energetske bombe zahvaljujući masnim kiselinama.
  • Bundeva i muskatna tikva su izuzetno bogate vitaminom A, moćnim antioksidansom koji štiti našu kožu i sluzokožu od štetnih uticajai čuva vid. Bundeva sadrži 7384IU na 100g, a muskatna tikva 10630IU na 100g presne namirnice.
  • Takođe, doličan su izvor α i β karotena, luteina, zeaksantina i kriptoksantina. Svi ovi karotenoidi su provitamini vitamina A i takođe važni zaštitni sastojci.
  • Bogat su izvor i vitamina B kompleksa, bakra, kalcijuma, kalijuma i posfora.
  • Seme bundeve i muskatne tikve se takođe često koristi u ishrani. Bogato je mononezasićenim masnim kiselinama, proteinima, mineralima i vitaminima. Dobar je izvor gvožđa, selena i cinka, kao i aminokiseline tiptofana.

 

Uz malo mašte, od bundeve se mogu pripremiti razna jela, i slana i slatka. Može se dodavati u čorbe, variva, ćušpajz, od nje se može praviti i slana i slatka pita, kolači, mafini, kremovi, sokovi… stvarno ima mnogo recepata ako možda nemate ideju kako ćete je servirati. U ishrani odojčadi se koristi i bundeva i muskatna tikva, i to na samom početku uvođenja čvrste hrane.
Meni je bundeva najlepša u kombinaciji sa cimetom, pa je tako najčešće i spremam (pečenu sa cimetom ili puding od bundeve) ali ponekad spremim i potaž, kao i pitu sa sirom i bundevom.

Energetska i nutritivna vrednost na 100 g.

Nutrijent

Jedinica mere        

Količina

Energetska vrednost

   kcal

26

Proteini

g

1,00

Ugljeni hidrati

g

6,50

Masti

g

0,10

Biljna vlakna

g

0,50

Voda

g

91,60

Vitamini

 

 

Vitamin A

IU

7.384,00

Tiamin

mg

0,05

Riboflavin

mg

0,11

Niacin

mg

0,60

Folati

mcg

16,00

Pantotenska kiselina

mg

0,30

Vitamin C

mg

9,00

Vitamin D

IU

0,00

Vitamin E

IU

1,06

Vitamin K

mcg

1,10

Minerali

 

 

Kalcijum (Ca)

mg

21,00

Bakar (Cu)

mg

0,13

Gvožđe (Fe)

mg

0,80

Magnezijum (Mg)

mg

12,00

Fosfor (P)

mg

44,00

Kalijum (K)

mg

340,00

Natrijum (Na)

g

0,001

Cink (Zn)

mg

0,32

Mangan (Mn)

mg

0,13

Selen (Se)

mcg

0,30

 

Tags: , ,

Trackback from your site.

Comments (4)

  • Milana

    |

    Suoer clanak! Ja licno obozavam bundevu. Interesuje me koliko cal ima 100gr pecene bundeve? Da li se obradom menja kalorijska vrednost?Hvala!

    Reply

    • Jasmina Mitrić

      |

      Termičkom obradom se energetska vrednost namirnice neće povećati, osim ako joj ne dodate neke druge namirnice, puter ili ulje. Pečenjem ili kuvanjem, namirnice gube na svojoj masi, pa tako 100g presne bundeve, nakon tehničke i termičke obrade, može imati upola manju masu, a skoro istu energetsku vrednost.

      Reply

  • ana

    |

    drzim dijetu bez ugljenih hidrata dali smem da jedem tikvu

    Reply

    • Jasmina Mitrić

      |

      Možete jesti bundevu, ali porcije morate prilagođavati prema ukupnom dnevnom unosu ugljenih.

      Reply

Leave a comment