Budite u formi

Written by Nutricionista. Posted in Blog, Zdravlje na tanjiru

fit

Pričali smo o dijetama koje bi trebalo izbegavati, i pričaćemo ponovo jer ih ima još mnogo, kao što ima i mnogo ljudi koji će ih se pridržavati bez obzira što su štetne. Ipak, danas nećemo ponovo o popularnim i besmislenim dijetama, već o tome da je za vaše zdravlje najvažnije šta jedete i koliko ste aktivni, a ne da li ste mršavi.

Obzirom da u časopisima i emisijama na televiziji uglavnom možemo da vidimo mršave modele, glumice, voditeljke, većini ljudi, naročito žena, prvi i osnovni razlog za bilo kakve promene ishrane je upravo to, da budu mršavi. Dešava se i to da je zdravlje razlog promene navika u ishrani, ali je krajni cilj uvek uzan struk. Na žalost, postoje mnogi ljudi koji izgledaju mršavo a imaju ozbiljne zdravstvene probleme koji su uglavnom posledica gojaznosti (dijabetes tip 2, hipertenzija, povišeni lipidi, insulinska rezistencija, masna infiltracija jetre). Takvi ljudi vrlo lako previde činjenicu da imaju veći procenat masnog tkiva i zdravstene rizike, retko menjaju svoje navike. Ne samo da to što je neko mršav ne znači i da je zdrav, već i koji kilogram preko idealne telesne mase ne podrazumeva zdravstvene probleme koji prate gojaznost.

are-you-skinny-fat

Zvuči neverovatno, ali lako se može desiti da imate koji kilogram više a da budete mnogo zdraviji od nekoga ko je mršav. Univerzitet Ekseter u Velikoj Britaniji je sproveo istraživanje u kojem je analizirano zdravstveno stanje više grupa muškaraca, i to onih koji su vitki i u dobroj kondiciji (fizički aktivni), onih koji su vitki i nisu u dobroj kondiciji (fizički neaktivni), onih koji imaju prekomernu telesnu masu i u dobroj su kondiciji (fizički aktivni), i onih koji su gojazni i fizički neaktivni. Oni koji su bili fizički aktivni i u dobroj kondiciji su vežbali duži niz godina, a ne samo za potrebe istraživanja i potvrđeno je da su upravo oni bili zdraviji, bez obzira koju su telesnu masu imali. Ova grupa ispitanika, pa čak i oni koji su imali prekomernu telesnu masu, imali su značajno manju količinu visceralne masti od ostalih i nije bilo masne infiltracije jetre, bili su „metabolički zdravi“. Istraživanje je pokazalo još nešto vrlo važno, BMI (Body Mass Index) nije baš najbolji pokazatelj stanja ishranjenosti i zdravstvenog rizika, obzirom da nekoga sa nižom telesnom masom a većim procentom masnog tkiva lako možemo svrstati u grupu „neuhranjenih“, dok one sa par kilograma više i dobrog zdravstvenog stanja možemo svrstati u „rizičnu grupu“.

BMI-health-weight

Mnogo važnije od toga kako izgledate je to koliko ste zdravi, pa se potrudite da ishranu planirate baš tako. Unosite, dakle, sve hranljive sastojke, jedite ono što volite i budite fizički aktivni. Možda vi i ne možete da imate mali procenat masnog tkiva, možda vam se nikada neće videti pločite jer ste prosto takve konstitucije (i o ovome ćemo pričati), ali ako pravilno planirate svoju ishranu i uklapate je sa nekim laganim treningom, možete biti sigurni da se nećete naći u „rizičnoj grupi“. I naravno, bićete mnogo zdraviji od neke premršave manekenke koja umesto hrane žvaće pamuk, i ima neobično veliki procenat masnog tkiva za nekog sa malom telesnom masom.

Tags: , , , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment